Musikundervisning i corona-tider

Undervisning i sammenspil for 7.- 8.klasses valgfaget.

Se det første corona-tilpasset arrangement her 

Udfordring

Musikundervisning med 2 meters mellemrum, ingen må dele instrumenter eller synge i fælles mikrofoner, vi kan ikke være i musiklokalerne og indtil videre er udskolingen ikke engang tilbage i skolen.

Om et år skal valgfagseleverne til eksamen. Her skal de blandt andet spille på instrumenter sammen. Hvis det skal gå godt, og foregå på en måde, hvorpå alle elever kan føle sig trygge, er det vigtigt, at de har haft masser af sammenspil inden eksamen.

Da vi ikke ved, hvornår musikundervisning vender tilbage til normalen, laver vi en alternativ undervisningsmodel for sammenspil med det samme. Så må tiden vise, hvor længe vi får brug for den.

Løsning

Sammenspil sådan

  1. Eleverne skal have deres egne instrumenter + synge akustisk.
  2. Undervisning skal i en periode foregå på akustiske instrumenter – så kan man spille hvor som helst – udendørs, i en gymnastiksal o.a
  3. I perioden, hvor eleverne endnu ikke er tilbage i skolen forbereder de sig derhjemme på fælles sammenspil. Vi lærer på denne måde om bandkultur – alle møder velforberedte op, musikken lyder hurtigere godt, der er kortere ventetid i timen.
  4. Spil-smart laver fleksibelt særmateriale med udgangspunkt i  – coronabegrænsningerne nu og i fremtiden, og tilpasset tiden efter corona.

Instrumenter

Vi har lavet 2 forslag til, hvordan I løser problematikken med instrumenterne. Det kommer til at være helt individuelt for de forskellige skoler, hvad der er muligheder for, plads til og økonomi til. I kan helt selv vælge at bruge det fra vores forslag der passer til jeres skole.

Model 1.

Denne kræver en lille økonomisk indsprøjtning, enten fra skolen eller fra nogle af eleverne/forældrene. Her skal indkøbes nogle få og forholdsvis billige instrumenter.

Eleverne skal vælge 1-2 ”hovedinstrumenter” de skal have derhjemme. Vi foreslår følgende instrumenter som mulige:

  • Hjemmelavede tromme- og percussion-instrumenter, se vores vejledning.
  • Sang, akustisk
  • Ukulele, skal indkøbes. Man kan købe ok instrumenter for ca. 300 kr. Denne her er lidt dyrere, men der er mængderabat, samt taske og det er et lidt bedre instrument. Mahalo ukuleler er også i en god prisklasse hvor de fleste kan være med, se fx her
  • Melodica, kan købes for 149,00 her, fx her
  • Akustisk guitar – kan købes fra ny fra 500 og op. Disse er langt fra verdens bedste, men kan bruges i denne situation

 

Model 2.

Eleverne skal vælge 1-2 ”hovedinstrumenter” de skal have adgang til derhjemme. Læreren rydder musiklokalet, afspritter og stiller forskelligt til rådighed:

  • Klokkespil
  • Sang, akustisk
  • Akustiske guitarer
  • Congas og andet percussion
  • Xylofoner
  • Find selv på mere☺

Derudover kan i jo naturligvis også bruge, hvad eleverne måtte have derhjemme af instrumenter. Det vigtigste er, at alle har mindst et instrument at spille på.

Musikken

Det er tanken, at eleverne bruger deres hjemmeundervisningstid, til at dygtiggøre sig på det selvvalgte instrument og på at lære, at spille de arrangementer du vælger at bruge.

Spil-smart tager udgangspunkt i allerede eksisterende sammenspilsarrangementer på portalen og tilføjer særlige corona-arrangementer der er:

  1. akustiske og kan spilles hvor som helst – også udenfor
  2. beregnet til selvstudium og kan øves hver for sig

Vidensoverførsel

Når I bruger trommer/percussion, akustisk guitar, melodica, ukulele, xylofoner/klokkespil. Vil I, efter corona, kunne bruge jeres viden/kunnen herfra til klaver, guitar, bas, trommer, keyboard, trommer/percussion.

 

Hør Spil Smart forfatter Tove Sørensen fortælle om hvordan vi tilpasser vores sammenspilsarrangementer til valgfagsforløbene herunder: