Dette musikhistoriske forløb handler om Samba, Brasilien, Rio de Janerio, Favelas m.m.
Forløbet er overskueligt sat op med brødtekst, billeder, videoer, tidslinje og infobokse. Det er skrevet i et sprog, der matcher eleverne på mellemtrinnet.
Til forløbet hører elevopgaver og en lærervejledning.
Se og hør Liv og Tove fortælle om noget af alt det der er på vej i foråret til alle jer gode musikfolk derude 🙂
Som du måske har set, så er vi begyndt at få dansk Indie musik ind i Spil Smart som sammenspils- og kor arrangementer. Det er simpelthen bare sådan en fornøjelse 🙂
Vores ønske med dette nye tiltag er todelt. For det første ser vi det som vores klare opgave at præsentere børn og unge derude for andet end p3 musik(ikke et ondt ord om P3 ellers), og her er Indie musik oplagt. For det andet, så er vi jo selv musikere og brænder for den danske musikscene, og med det her nye fokus kan vi være med til at udbrede kendskabet til dansk Indie musik og Indie kunstnere.
Det kan jo ikke blive bedre:-)
Her præsenterer vi Nana Jacobis fantastiske sang i et arrangement i flere niveauer, så det er både til mellemtrin og valgfag.
God fornøjelse
Her på denne nye side finder du udvalgte webinar videoer med de to Spil Smart forfattere, Liv Beck og Tove Sørensen, som vi tænker kan være interessante for dig at se/gense.
Du vil som minimum altid kunne finde de nyeste webinars her.
God fornøjelse 🙂
I så fald har du adgang til Spil Smart portalen på alle klassetrin.
Vi indgik i sommeren 2023 en 4 årig aftale med Københavns kommune om adgang til Spil Smart for alle folkeskoler i kommunen.
Ønsker du at modtage en email når vi lægger nye forløb, så kan du skrive dig på på denne nyhedsliste.
Musikoplevelse 1 er et forløb der fungerer som en introduktion til, hvad musikoplevelse er. Der er fokus på musik i hverdagen og hvordan vores hverdag er fyldt med musikoplevelser.
Dette forløb er en grundig gennemgang af, hvad musikanalyse er.
I forløbet finder du analysemodellen ”De 7 punkter til musikanalyse”.
Sigtet med modellen er at give eleverne:
Forløbet er enkelt sat op og let at gå til.
Dette forløb handler om rettigheder og KODA. Forløbet er enkelt sat op og let at gå til. I forløbet finder du også en elevopgave!
Hvordan arbejder man med de forskellige slag på en conga?
Hvordan laver man en 2. stemme eller et tema?
Hvad er gode opvarmningsøvelser til stemmen til de forskellige aldersgrupper?
Lær at bruge garageband på 20 minutter
Lærerens værksted er en række videoer med tips og tricks til musiklæreren.
Musikalske lege med rim, remser og rytmik.
Musik og bevægelse.
Skriv sange med de 120 ord
Brøkregning og rytmenoder
Og meget mere….
Musikfaget er en gave til tværfagligt samarbejde. Udover, at det kan fungere som en løftestang til andre fag, så er den auditive vej til læring, en gave til stort set alle andre fag. Kun fantasien sætter grænsen.
Vi er praktikere og undervisere, og har udviklet materialer til musikfaget siden 2013. Du finder mere end 200 forløb og arrangementer + et hav af audio øvetracks og instruktionsvideoer på portalen, samt en hurtigt voksende sangbank.
Vi dækker hele musikfaget og alle fællesmål. Vi har mange kilometer i benene i et musiklokale i grundskolen på alle klassetrin. Derfor kan vi udvikle materialer og metoder, som fungerer i praksis og er nemme at bruge. Praksisnært, enkelt og lige til at gå til. Med et minimum af forberedelse.
Fed hjemmeside med perfekt afbalanceret materiale til musikundervisningen i grundskolen!
Aktuelle, velvalgte sammenspilsnumre. Enkle, overskuelige og altid vellydende musikalske arrangementer.
Super pædagogiske indføringer i teori og hørelære, med små elevopgaver, som er sjove og lærerige for eleverne at løse.
Gode indføringer og igangsættende opgaver indenfor alle kompetencemål.
Ikke for mange højtravende gloser. Dejligt konkret stof – lige til at gå til! Min sikring, som musiklærer, for at nå smertefrit omkring alle kompetencemål og færdigheds- og vidensområder.
Jeg er folkeskolelærer på 9’ende år, og dette var mit første, hvor jeg skulle undervise et musikhold på mellemtrinnet. Jeg havde et stort ønske om at arbejde med sammenspil, som jeg kun havde ganske lidt erfaring med. Via musikskolen blev jeg introduceret til materialet “Spil smart”, og her har jeg fået en veltilrettelagt indføring i at etablere sammenspil med en skoleklasse. Det var så fantastisk at opleve musikholdet spille rock til skolens juleafslutning, og de leverede nummeret selvstændigt og sikkert. “Spil smart” er et meget overskueligt sammenspilsmateriale som fungerer rigtig godt i praksis.
Jeg er meget begejstret for Spil Smart-portalen! Hvor gør I det bare godt! I har lettet min undervisning, min forberedelse og mindsket det uoverskuelige, der til tider er så udtalt i faget, hvor mange nybegyndere samtidig skal skabe noget musikalsk sammen
Jeg er højlydt fan.
Pia Helt, musiklærer
Hadsund skole
Jeg er lige begyndt at bruge Spil Smart portalen og er meget begejstret for både musikfags forløb og arrangementerne. Der er god bredde på forløbene og som ene underviser på skolen er det lidt som at have fået en ny kollega med Liv og Tove på sidelinjen med deres gode forløb og arrangementer! Ungerne elsker de nye sange, musikhistorie forløb, de gode videoer, backing tracks og alt det andet der følger med.
Tusind tak for alt inspirationen og forløb der gør min hverdag meget lettere og sjovere for eleverne og ikke mindst for mig. ? Det er en god upgrade I er kommet med her og en licens med adgang til det hele var lige hvad jeg stod og manglede. Kan varmt anbefales!
Bedste hilsner, Dorte
Jeg er folkeskolelærer på 9’ende år, og dette var mit første, hvor jeg skulle undervise et musikhold på mellemtrinnet. Jeg havde et stort ønske om at arbejde med sammenspil, som jeg kun havde ganske lidt erfaring med. Via musikskolen blev jeg introduceret til materialet “Spil smart”, og her har jeg fået en veltilrettelagt indføring i at etablere sammenspil med en skoleklasse. Det var så fantastisk at opleve musikholdet spille rock til skolens juleafslutning, og de leverede nummeret selvstændigt og sikkert. “Spil smart” er et meget overskueligt sammenspilsmateriale som fungerer rigtig godt i praksis.
Jeg bruger Spil Smart Portalen rigtig rigtig meget
Jeg synes det er superdejligt og nemt at komme til og det er nogle gode arrangementer der ligger derinde. Arrangementerne er også rigtigt nemme at gøre til sine egne og gøre sin egen ting med, man kan rode rundt med det, som man vil, det synes jeg er rigtig rigtig godt.
Jeg bruger det både til mit valghold og på mellemtrinnet og har spillet mange af deres arrangementer.
Deres teori og hørelære har vi brugt til når vi har haft læsebånd. Så har de simpelthen læst teksterne og så har vi lavet aktiviteterne efterfølgende, der er rigtigt mange ting der fungerer rigtig godt og jeg nyder stor glæde af Spil Smart i alle mine musiktimer.
Spil Smart er et simpelt system til sammenspil, som indledningsvist giver en god instruktion til konceptet og er nemt at gå til trin for trin. Det er nemt for læreren at bevare overblikket i sammenspils situationen, da man ikke skal have så mange bolde i luften, som man plejer at have. Noget af det smarte i konceptet, er at eleverne selv skal instruere hinanden i instrumenterne efter at læreren først har instrueret det én gang. Desuden skal eleverne selv lære at rotere mellem de forskellige instrumenter på en mere fleksibel og fornuftig måde. Noder og rytmer er simpelt sat op i et system, som er nemt at lære på mellemtrinnet. I sammenspilssituationen er det også smart, at man konsekvent star…
Jeg bruger Spil Smart Portalen rigtig rigtig meget
Jeg synes det er superdejligt og nemt at komme til og det er nogle gode arrangementer der ligger derinde. Arrangementerne er også rigtigt nemme at gøre til sine egne og gøre sin egen ting med, man kan rode rundt med det, som man vil, det synes jeg er rigtig rigtig godt.
Jeg bruger det både til mit valghold og på mellemtrinnet og har spillet mange af deres arrangementer.
Deres teori og hørelære har vi brugt til når vi har haft læsebånd. Så har de simpelthen læst teksterne og så har vi lavet aktiviteterne efterfølgende, der er rigtigt mange ting der fungerer rigtig godt og jeg nyder stor glæde af Spil Smart i alle mine musiktimer.
Er i øvrigt meget glad for jeres produkt. Jeg bruger det til stor gavn og glæde for både mig selv og ikke mindst mine elever. Det har givet mig struktur og en rød tråd at følge.
Jeg er blevet skarp på hvordan jeg også med fordel kan opbygge min undervisning med hhv. 7. og 8. klasses valgfagsundervisning, så der både indgår hørelære, teori, sammenspil, og kobling af teori og praksis.
Mikkel Langballe, musiklærer, Holme skole
Jeg er folkeskolelærer på 9’ende år, og dette var mit første, hvor jeg skulle undervise et musikhold på mellemtrinnet. Jeg havde et stort ønske om at arbejde med sammenspil, som jeg kun havde ganske lidt erfaring med. Via musikskolen blev jeg introduceret til materialet “Spil smart”, og her har jeg fået en veltilrettelagt indføring i at etablere sammenspil med en skoleklasse. Det var så fantastisk at opleve musikholdet spille rock til skolens juleafslutning, og de leverede nummeret selvstændigt og sikkert. “Spil smart” er et meget overskueligt sammenspilsmateriale som fungerer rigtig godt i praksis.
Jeg er lige begyndt at bruge Spil Smart portalen og er meget begejstret for både musikfags forløb og arrangementerne. Der er god bredde på forløbene og som ene underviser på skolen er det lidt som at have fået en ny kollega med Liv og Tove på sidelinjen med deres gode forløb og arrangementer! Ungerne elsker de nye sange, musikhistorie forløb, de gode videoer, backing tracks og alt det andet der følger med.
Tusind tak for alt inspirationen og forløb der gør min hverdag meget lettere og sjovere for eleverne og ikke mindst for mig. ? Det er en god upgrade I er kommet med her og en licens med adgang til det hele var lige hvad jeg stod og manglede. Kan varmt anbefales!
Bedste hilsner, Dorte
Er i øvrigt meget glad for jeres produkt. Jeg bruger det til stor gavn og glæde for både mig selv og ikke mindst mine elever. Det har givet mig struktur og en rød tråd at følge.
Jeg er blevet skarp på hvordan jeg også med fordel kan opbygge min undervisning med hhv. 7. og 8. klasses valgfagsundervisning, så der både indgår hørelære, teori, sammenspil, og kobling af teori og praksis.
Mikkel Langballe, musiklærer, Holme skole